3 feb 2024 – Vreedenhorst

We verzamelen bij Kees in de serre met uitzicht op de eerste sneeuwklokjes, winterakonieten en zo hier en daar al een krokus. We zijn met een klein groepje van 5, gelukkig nog aangevuld met een kennis van Kees. Op het programma staat het snoeien van de fruitbomen.

We starten met de bomen achteraan in de boomgaard. Daar staan bomen waar we vorig jaar niet aan toe zijn gekomen. We sjouwen de ladders en gereedschappen naar de werkplek. Ieder zoekt daar een boom uit, bekijkt de uitgekozen boom en stelt zich de vraag hoe te beginnen. We vragen Kees om instructie en die krijgen we. Het wordt een compacte cursus in korte tijd.

Eerst de boom op afstand in zijn geheel bekijken. Hoe ziet de stam eruit en hoe verlopen de gesteltakken? Die bepalen de richting waarin de takken moeten doorgroeien. Vervolgens letten we op het onderscheid in bloem- en bladknoppen. Dunne takken met veel bloemknoppen snoeien we terug, omdat dunne takken het gewicht van veel appels niet kunnen dragen. Deze takken gaan dan te veel hangen of mogelijk zelfs scheuren of afbreken. Takken moeten elkaar niet in de weg zitten, niet te veel licht wegnemen, niet langs een andere tak schuren of naar binnen groeien. Dergelijke takken snoeien of zagen we weg.  Loten die je wilt handhaven, snoeien we aan het eind. Dat wordt een sappentrekker. Loten die op de rug van een tak groeien, worden weggehaald. Takken die te breed uitgroeien snoeien we terug en kiezen we een gewenste loot als sappentrekker. Wanneer de kruin te druk is, wordt het licht van de lage takken weggenomen. Daarom dunnen we de kruin uit, maar hoeden ons ervoor dat we niet te veel bloemknoppen wegknippen. Uiteindelijk is het motto: voor iedere knip een argument.

Met al deze informatie gaan we aanvankelijk enigszins terughoudend en voorzichtig te werk. In de loop van de ochtend worden we wat vrijer. Fruitbomen snoeien blijkt een vorm van education permanente te zijn. We zijn niet alleen fysiek bezig met veilig op een ladder staan, knippen en zagen, maar het is vooral ook een activiteit van het brein. Steeds weer een dilemma van welke tak wel of niet snoeien?

Na de lunch werken we verder tot een uur of drie en sluiten af met een gezellige nazit. Het was een leerzame dag.

Volgende week gaan we verder.