Communicatieplan-VPC versie 14-01-2025
VechtPlassenCommissie :
• Doelstelling: Het geheugen van de Vechtstreek koesteren, actualiseren en uitdragen
• Missie: Beschermen en versterken van het landschap, de natuur, de leefbaarheid en
cultuurhistorische waarden van de Vechtstreek.
• Visie: werken met oog voor het verleden maar nadrukkelijk ook vanuit de notie dat
eigentijdse ontwikkelingen met zorg ingepast worden om de kwaliteiten van het
Vechtplassengebied voor toekomstige generaties te behouden.
Communicatieplan
1. Doel van het communicatieplan
o Bewustwording creëren over het belang van de bescherming van het
Vechtplassengebied.
o Het betrekken van lokale gemeenschappen bij onze missie
o Het beïnvloeden van beleidsmakers om duurzame maatregelen te nemen
voor behoud en herstel van natuurwaarden: zoals de biodiversiteit in de
veenweides en plassen, de waterkwaliteit en toekomstige energievoorziening
o Samenwerking bevorderen tussen de commissie en andere natuur-en milieu
organisaties en overheden,
o Media en journalisten bereiken
2. Doelgroepen
Bewoners van het Vechtplassengebied, bedrijven, lokale beleidsmakers (gemeenten
en waterschappen), provinciale en landelijke overheden, natuurorganisaties,
educatieve instellingen en de media.
3. Kernboodschappen
• Ontwikkel kernboodschappen die afgestemd zijn op elke doelgroep.
o Voor bewoners en recreanten: “Leer het Vechtplassengebied beter kennen ,
geniet meer en bescherm het voor toekomstige generaties: jouw bijdrage
telt!”
o Voor beleidsmakers: “Investeren in kennis over de missie: beschermen en
versterken van het landschap, de natuur, de leefbaarheid en
cultuurhistorische waarden van de Vechtstreek.
o Voor lokale bedrijven: “Een schoon en gezonde leefomgeving versterkt de
regio als aantrekkelijke locatie voor bedrijven, bewoners en recreatie.
4. Strategie en Kanalen
• Strategie: we kiezen altijd voor de dialoog, door zo vroeg mogelijk aan tafel te
komen.
• Communicatiekanalen:
o Via Vechtologie naar Raad en bestuurders en andere geïnteresseerden
o Inspreken bij Raad en Staten: zienswijzes indienen
o Website en Social Media/LinkedIn, Vechtcasts: Deel updates over projecten,
successen, en evenementen. Via websites als Venster op de Vecht etc.
o Nieuwsbrieven: Regelmatige updates naar geïnteresseerden en
belanghebbenden. Eens per kwartaal is het streven.
o Lokale Media en Persberichten: Bereik een breder publiek en versterk de
zichtbaarheid van de commissie.
o Events en Community Engagement:
§ Vechtologie, weer opstarten
§ Vechten voor de Vecht penning breed communiceren
§ Excursies Vriendendag om de betrokkenheid van de gemeenschap te
vergroten.
§ Symposium eens per vijf jaar
5. Activiteitenplanning
• Volg een gedetailleerde kalender met de geplande communicatieactiviteiten.
• Voorbeelden van activiteiten:
o Actuele sociale media-updates/podcasts en kwartaalnieuwsbrieven. (Pieter B,
Wendela, Pieters DG, Jaap, Steven)
o Jaarlijkse ‘Vriendendag’ om problematiek in het gebied toe te lichten en
mensen bewust te maken van lopende projecten. (Bestuur Vrienden
uitvoering, gezamenlijk met VPC inhoud)
o Vechtologie: cursussen maken (Luuc , Steven , Wouter, Ellen)) via SWIB.
Cursusproject Loenen en Loosdrecht, Abcoude
o Tweejaarlijkse Vechten voor de Vecht-penning. (Longlist- shortlist: Allen)
o Eens in de vijf jaar: Symposium. (Commissie uit VPC)
• Algemeen: Flyer/ boekenlegger/ kaart/ kwartet om Vrienden te werven.
• Nieuwe kaart voor 90-jarig bestaan?
6. Budget
• Via de Vrienden.
7. Evaluatie en bijsturing
• Stel evaluatiemomenten en criteria op om het succes van het communicatieplan te
evalueren (bijvoorbeeld bereik, betrokkenheid, en bewustwording)
Meten in groei Vrienden: + 3-5%
• Taakverdeling
o Website: Wendela/ Frans
o Columns: Jaap/ Wendela
o Nieuwsbrief: Ellen/ Wendeka
o Podcasts: Pieter/ Wendela/
o Vriendendag: Vrienden Bestuur
o Vechtologie: Ellen/ Luuc
o Symposium: Willem…..
8. Partnerorganisaties (graag aanvullen):
Natuurmonumenten
Groene Venen
Aanpak Oostelijke Vecht Plassen
AGV/ HDSR
Niftarlake
Vechtsnoer
Utrechtse Buitenplaatsen
RHC archief
VVV SV en Gooi en Vecht
GeoPark Utrechtse Heuvelrug
Natuur-en Milieu federatie NH/ Utrecht
Nieuwe Hollandse Waterlinie
Spaar het Gein
Vrienden van het Gooi
Wijland
Landschap NH/ Utrecht
Klimaat Coalitie SV
Common Land
Korte Keten initiatieven
Boeren Tafels?
Landschap Erfgoed Utrecht/ NH
Gemeente Amsterdam/ Dienst Leefomgeving
….
9. Pers:
VAR
Groene Venen
RTV SV
Nieuwe Meer Bode
RTV Ronde Venen
Weekblad Wijdemeren
Gooi &Eemland
Vreelandbode
Loenens Nieuws
WeesperNieuws
MuiderNieuws
Landschap Erfgoed Utrecht/ NL